W dniu 18 września 2024 r. w Centrali PKP Intercity S.A. odbyło się kolejne spotkanie w ramach toczącego się dialogu społecznego w sprawie podwyżek wynagrodzeń, wszczętego 6 lutego 2024 r. (więcej o tym przeczytasz tutaj …)
Otwierając spotkanie Prezes Zarządu Spółki podziękował pracownikom za zaangażowanie w okresie wakacyjnego szczytu przewozowego. Uznając żądanie Strony Społecznej za niemożliwe do realizacji, a także nieuzasadnione obecną sytuacją rynkową, zaproponował dwa warianty systemowych podwyżek wynagrodzeń:
WARIANT I – podwyżka wynagrodzeń zasadniczych wszystkim pracownikom wynagradzanym wg ZUZP w kwotach po 400 zł w przeliczeniu na pełny etat i proporcjonalna podwyżka dla pracowników wynagradzanych wg krotności;
WARIANT II – pod warunkiem włączenia do wynagrodzenia zasadniczego dodatków za sprzęganie i rozprzęganie, manewry i próba hamulca – podwyżka wynagrodzeń zasadniczych wszystkim pracownikom wynagradzanym wg ZUZP:
- zatrudnionym na stanowisku maszynisty pojazdu trakcyjnego: 600 zł brutto,
- zatrudnionym na stanowisku kierownika pociągu pasażerskiego: 550 zł brutto,
- zatrudnionym na stanowiskach administracyjnych oraz w okresie przygotowania zawodowego: 300 zł brutto (a także proporcjonalnie dla p[pracowników wynagradzanych na podstawie krotności),
- zatrudnionym na pozostałych stanowiskach: 500 zł brutto w przeliczeniu na pełen etat.
Przedstawiciele Strony Społecznej zaproponowali 700 zł podwyżki dla wszystkich pracowników, na co Prezes Zarządu Spółki nie wyraził zgody, wskazując że przedstawione powyżej warianty wyczerpują aktualne możliwości finansowe Spółki. Wobec stanowiska Spółki, przedstawiciele Strony Społecznej poprosili o czas na podjęcie decyzji.
Przedstawiciele związków zawodowych wskazali na szereg spraw wymagających poprawy, proponując powołanie zespołu składającego się z przedstawicieli Stron, mającego na celu wypracowanie pożądanych rozwiązań, na co Prezes Zarządu Spółki wyraził zgodę.
Ponadto ZZPW zawnioskował o udostępnienie wszystkich obowiązujących poza układowych regulacji i wytycznych dotyczących wynagrodzeń funkcjonujących w Spółce.
USTALENIA KOŃCOWE
Po przeprowadzonej dyskusji Strony ustaliły, że:
- Spółka wypłaci do 10 października br. wszystkim pracownikom Zakładów i Centrali Spółki gratyfikację w kwocie po 650 zł brutto proporcjonalnie do indywidualnego wymiaru etatu wg. stanu zatrudnienia na dzień 1 października br.
- Gratyfikacji, o której mowa powyżej, nie otrzymają pracownicy:
- będący 1 października br. na urlopach wychowawczych lub bezpłatnych,
- którym pracodawca do dnia wypłaty złożył albo wysłał oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę lub którzy przed tym terminem złożyli pracodawcy oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę albo zawarli porozumienie o rozwiązaniu umowy o pracę z pracodawcą, chyba że przyczyną wypowiedzenia albo zawarcia porozumienia jest odejście pracownika na emeryturę lub rentę.
- Łączna wypłata gratyfikacji dla pracownika ze wszystkich stosunków pracy nie może być wyższa niż za pełen etat (650 zł).
- Strony postanowiły podjąć rozmowy w sprawie zmiany ZUZP w zakresie m.in. definicji dnia wolnego i zasad wynagrodzenia za czas choroby.
- Strony ustalają, że prowadzony dialog społeczny pozostaje zawieszony do 17 października br. włącznie a następne spotkanie w jego ramach odbędzie się 18 października 2024 r. o godz. 11:00.
Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Transportu podczas spotkania reprezentowali: kol. Rafał Nowak, wiceprzewodniczący Rady Krajowej OZZPT i kol. Norbert Bartman, wiceprzewodniczący Rady Krajowej OZZPT.
Opracował: Sławomir Szopiński