
Zmiany w Regulaminie pracy, ZUZP, Regulaminie ruchomego czasu pracy oraz Regulaminie premiowania kierowników pociągów i konduktorów były tematem spotkania Pracodawcy ze związkami zawodowymi, które odbyło się 21 lipca 2020 r.
Przesyłając stronie społecznej agendę spotkania Pracodawca zaproponował omówienie spraw związanych ze zmianami w ZUZP, Regulaminie Pracy, Regulaminie ruchomego czasu pracy i Regulaminie premiowania kierowników pociągu i konduktorów.
Zmiany w ZUZP
Przedstawiając proponowane zmiany do ZUZP, polegające na dopisaniu do Załącznika nr 1 – Taryfikator stanowisk pracy, stanowisk:
- Starszy specjalista ds. BHP,
- Starszy inspektor ds. BHP,
- Inspektor ds. BHP,
Pracodawca wskazał na konieczność wprowadzenia ww. zmian wynikające z zaleceń pokontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy.
Po przeprowadzeniu dyskusji związki zawodowe wyraziły zgodę na wprowadzenie zmian do ZUZP.
Regulamin pracy
Wprowadzenie zmian dotyczących przydziału środków ochrony osobistej oraz odzieży i obuwia roboczego (tzw. Rental) oraz zmian w tabeli norm czasu pracy na przyjęcie / zdanie oraz próby hamulca pociągów przez drużyny trakcyjne znalazły się w propozycji zmian do Regulaminu pracy.
Wobec zdecydowanego sprzeciwu strony społecznej Pracodawca wycofał z agendy spotkania propozycje zmian związanych z przydziałem środków ochrony osobistej oraz odzieży i obuwia roboczego (tzw. Rental).
Odnosząc się do propozycji zmian w Tabeli norm czasu na przyjecie / zdanie oraz prób hamulca pociągów przez drużyny trakcyjne w Spółce „Koleje Mazowieckie-KM” sp. z o.o. strona społeczna zwróciła uwagę, iż proponowane zmiany są niezgodne z Instrukcją KMw-56. Aby wyeliminować tą niezgodność strona społeczna zaproponowała aby do czasu wejścia zmian do ww. Instrukcji wprowadzić, w formie polecenia następujące regulacje:
POLECENIE
W związku z koniecznością uszczegółowienia zapisów Instrukcji KMw-56, której konieczność wynikła podczas chronometrażu czasu pracy maszynistów – poleca się:
Próbę hamulca postojowego wykonywać tylko z kabiny prowadzącej.
Działanie hamulca postojowego sprawdzać równolegle podczas sprawdzania zahamowania i odhamowania hamulca zespolonego w trakcie szczegółowej próby hamulca.
Oględziny techniczne i próbę szczelności wykonywać podczas sprawdzania zahamowania i odhamowania hamulca zespolonego w trakcie szczegółowej próby hamulca.
Próbę hamulca ręcznego wykonywać ma osoba wykonująca próbę hamulca i maszynista, gdzie maszynista dokonuje zahamowania i odhamowania, a osoba wykonująca próbę sprawdza działanie hamulca.
Ponadto strona społeczna zwróciła uwagę że w przeprowadzonym chronometrażu nie został uwzględniony nowy tabor. Związki zawodowe wnioskują, aby przed wprowadzeniem zmian wykonać chronometraż na ww. taborze oraz aby w przyszłości każdy nowy tabor w ciągu trzech miesięcy od wprowadzenia do użytkowania w Spółce był poddany takim pomiarom.
W swoim stanowisku strona społeczna po raz kolejny zgłosiła wniosek o uregulowanie zasad stosowania w Spółce monitoringu i dostępu do elektronicznej poczty służbowej zgodnie z przepisami Kodeksu pracy.
Regulamin ruchomego czasu pracy
Zgłaszając uwagi do proponowanych przez Pracodawcę zmian w Regulaminie ruchomego czasu pracy związki zawodowe wskazały, że zapis proponowany prze Pracodawcę, dotyczący zgłaszania swojej nieobecności Wydziałowi Ogólnopracowniczemu jest sprzeczny z zapisem z Regulaminu pracy, który przewiduje zgłaszanie nieobecności bezpośredniemu przełożonemu.
Ponadto strona społeczna wskazała że niektóre zapisy proponowane przez Pracodawcę są mniej korzystne niż zapisy obecnie obowiązujące wnioskując o pozostawienie ich bez zmian.
Pracodawca przychylił się do uwag związków zawodowych. Strony ustaliły że po uwzględnieniu ww. uwag wprowadzają Aneks nr 1 do Regulaminu ruchomego czasu pracy.
Regulamin premiowania kierowników pociągu i konduktorów.
Wobec braku propozycji zmian do ww. Regulaminu strona społeczna oświadczyła, że przedstawi swoje stanowisko po przedstawieniu przez pracodawcę zmian kwoty bazowej. Pracodawca zobowiązał się do przedstawienia swojej propozycji w październiku br.
Ustalono, że do 31 lipca 2020 r. związki zawodowe zgłoszą tematy do omówienia na najbliższym spotkaniu. Termin następnego spotkania zostanie ustalony w trybie roboczym.
Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Transportu podczas spotkania reprezentowali: kol. Norbert Bartman, przewodniczący OZZPT MOZ w Warszawie oraz kol. Agnieszka Wiśniewska, wiceprzewodnicząca OZZPT MOZ w Warszawie.
Autor: Sławomir Szopiński